ریسک پذیری

ریسک‌ کردن دلهره ‌آور است، خواه در یک بازی دوستانه‌، خواه زمانی که تصمیم‌ می‌گیرید شغل اصلی‌ خود را برای شروع ایده‌ تجاریتان رها کنید.

اغلب افراد از ریسک‌ کردن دوری می‌کنند. تنها دلیلش هم این است که سکون راحت‌ تر از حرکت است.

جالب است بدانید اکثر افراد موفق به شما خواهند گفت اصلی‌ترین علت موفقیت ‌‌های خود‌شان اشتیاق وصف ‌ناپذیر آنها برای ریسک‌ کردن در کار‌هایی بوده است که افراد پیرامون شان هیچ تمایلی به آنها نداشته‌اند:

خواه تولید محصولی باشد که هیچ‌کس سودی برای آن پیش‌بینی نمی‌کند، خواه سرمایه‌گذاری مقداری پول در کسب ‌وکاری که همه‌ افراد آن را دیوانگی می‌دانند.

هنوز هم که هنوز است، ریسک‌ پذیری مخصوصا برای کارآفرین‌ ها دلهره‌آور است.

اما نباید فراموش کنیم که همیشه ریسک‌ کردن به این معنی نیست که ممکن است نتیجه باب میل نباشد.

برای ریسک‌ پذیر بودن در زندگی و اتخاذ تصمیم‌‌ هایی با ریسک‌ بالا، این پنج نکته‌ پیشنهادی را عملی کنید.

ریسک‌ پذیری در ذات کارآفرینی است

اگر ریسک‌ پذیر نیستید، به‌ جرات می‌توانیم بگوییم پس کسب‌ وکاری هم برای کار آفرینی ندارید.

اساسا کار آفرینی با ریسک‌ پذیری گره خورده است.

باید مقداری از سرمایه‌ خودتان را برای توسعه‌ تجارتتان سرمایه‌گذاری کنید.

البته این امر در بیشتر مواقع اتفاق می‌افتد، به ‌عبارت ‌دیگر، هر از چند گاهی اعتبار خودتان را بابت ایده ‌ای اثبات ‌نشده به‌ خطر خواهید انداخت.

در بیشتر مواقع از چک دستمزد‌تان برای چندمین بار چشم‌ پوشی خواهید کرد.

بنابراین هر تصمیمی که می‌گیرید، چندین ریسک کوچک در بر دارد، مانند:

هرماه تعدادی از نیروهایتان ممکن است از کار استعفا دهند، خط ‌مشی اصلی سازمان ممکن است با شکست مواجه شود و رویکرد جدید شما ممکن است باعث عصبانیت یکی از بهترین ارباب‌ رجوع‌ های شما شود.

به ‌محض ورود به‌ دنیای کارآفرینی،‌ لازم است به ‌مثابۀ بخشی از کار، مهیای ریسک‌ پذیری باشید.

انواع مختلف ریسک

فقط ریسک ‌های بزرگ مد نظر ما نیستند، بلکه از ریسک‌ های کوچک نیز نباید چشم‌ پوشی کنید.

از جمله اینها ریسک‌ های قابل‌ برآورد هستند که شامل مجموعه‌ای از ریسک ‌های شناخته‌ شده‌‌اند.

ریسک‌ های قابل‌ برآورد شما را قادر می‌کنند موفقیت ‌های آینده ‌تان را پیش‌بینی کنید.

برای مثال، ممکن است بتوانید از داده‌ هایی که در اختیار دارید، نتیجه بگیرید به ‌احتمال ۳۰ درصد، حضور در نمایشگاه بازرگانی، برای شرکت شما هزینه در بر خواهد داشت.

نوع دیگری از ریسک، ریسک‌ های مبهم‌ هستند که خطرهای شناخته ‌شده و نشده را شامل می ‌شوند و فرایند تصمیم‌ گیری را دشوار می‌سازند.

اکثر ریسک ‌های تجاری به این دسته تعلق دارند، زیرا عوامل بسیاری ازجمله رفتار مشتری و تغییرات اقتصادی این چنین هستند که به ‌سختی می‌توان آنها را اندازه‌ گیری یا پیش ‌بینی کرد.

ریسک‌ های کاملا ناشناخته نیز وقتی رخ می‌دهند که محصول کاملا منحصر ‌به ‌فردی را روانه‌ بازار می‌کنیم. شناخت تفاوت ‌های انواع ریسک به شما کمک می‌کند میزان پر خطر بودن تصمیم‌ های گرفته‌ شده در موقعیت ‌های مختلف را بهتر بشناسید.

شناسایی ریسک‌ های بی ‌فایده

ریسک‌ پذیر‌های خوش ‌بین این‌گونه هستند که اگر در کاری ۵۰‌ در صد احتمال موفقیت باشد، به آن کار یک شانس خوب می‌گویند و اگر ۷۵‌ درصد احتمال موفقیت باشد، سود‌ دهی آن را صد در صد می‌دانند.

در رزومه موفقیت، ریسک‌ پذیری عموما نتایج رضایت ‌بخشی به ‌دنبال دارد.

به ‌هر حال، خودتان را با این فکر گول نزنید که همه‌ ریسک‌ ها ریسک‌ های خوبی هستند یا ریسک‌ پذیری همیشه‌ گزینه ‌ای پر خطر است که نتیجه ‌بخش خواهد بود.

بعضی ریسک ‌ها، حتی ریسک ‌های قابل ‌ارزیابی، به شکست منتهی می‌شوند.

به ‌جای اینکه از این واقعیت غفلت کنید، سعی کنید بر نگرانی ‌های ناشی از ریسک‌ کردن غلبه کنید.

به خودتان اجازه دهید احتمال شکست را بپذیرید و وقتی شکست می‌خورید، خود‌تان را مقصر ندانید.

از تجربیاتتان بیاموزید و رو به جلو حرکت کنید.

ذهن ما به‌طور طبیعی سو‌گیری منفی دارد

دو نوع سوگیری در ذهن آدمی وجود دارد که تصورمان را از ریسک‌ کردن، مخدوش می‌کند.

اولین سوگیری این است که تمایل داریم در شکست‌ خوردن مبالغه کنیم.

در ارزیابی خام با داده‌های عددی محدود ‌شده، مردم به ‌طور بد بینانه ‌ای به شکست، بیشتر از توجیه موقعیت‌ های واقعی تمایل دارند.

دومین نوع سوگیری وقتی است که در پیامد‌های شکست‌ ها مبالغه می‌کنیم.

وقتی واقعیت خارج از کنترل ماست، بدترین نوع پیامد‌ها را پیش ‌بینی می‌کنیم.

وقتی احتمالات ناخوشایندی برای ریسک‌ کردن تصور می‌کنید، این موارد را به ‌خاطر بسپارید.

ریسک‌ کردن باعث تمایز شما از دیگران می‌شود

بعضی ریسک‌ ها ارزش بالاتری را تضمین می‌کنند.

نتایج بعضی ریسک‌ ها نسبت ‌به بقیه کم‌ ارزش ‌ترند.

بعضی ریسک‌ ها تجارت شما را می‌سازند یا ویران می‌کنند.

اما تنها یک عنصر مشترک میان همه‌ ریسک‌ ها وجود دارد:

آنها متمایز‌کننده ‌اند، زیرا بیشتر مردم تمایلی به ریسک‌ پذیری ندارند.

ریسک‌‌کنندگان دنیای ما طبیعتا بیشتر از دیگران برای به‌دست‌ آوردن شرایط بهتر، پافشاری می‌کنند.

چنان‌که همه می‌دانیم، کارآفرین ‌ها و تاجر‌های برجسته و ممتاز کسانی هستند که موفقیت ‌های یک‌ شبه را قبول ندارند.

حتی اگر تلاشتان به شکست منتهی شود، شکست شما فقط در سبکی است که انتخاب کرده‌اید.

بنا بر این ممکن است فرصت‌ های زیادی را شکار کنید، فقط ‌و فقط به این خاطر که در اشتیاق منحصر به فرد بودن و فرار از هنجار‌ها هستید.

خوشبختانه این حقایق، تصور‌تان را از ریسک‌کردن به ‌عنوان مفهومی عمومی، حداقل کمی تغییر می‌دهد.

شما نیازمند زمان هستید تا به پیچیدگی ذاتی ریسک پی ببرید.

حتی زمان بیشتری لازم دارید تا به‌ راحتی تن به ریسک‌کردن بدهید.

اما با پشتکار، این موضوع بالاخره جزوی از طبیعت ثانوی ‌تان خواهد شد.

هر وقت توانستید، روی عامل‌ های شناخته ‌شده تمرکز کنید، ابهام ‌ها را بپذیرید و بدانید که شکست هیچ‌ گاه آخر جاده نیست.


ترجمه از :

https://www.entrepreneur.com/article/270320


هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد

  • سلام , مهمان